4 mei herdenken tijdens Corona

Op de Wereldoorlogen na, is er de afgelopen 100 jaar geen schokkender en ingrijpender gebeurtenis geweest dan de Corona pandemie die de gehele wereld getroffen heeft.

Alles staat op zijn kop, het leven valt voor velen stil en geplande activiteiten vinden geen doorgang.

De ons opgelegde beperkingen maken dat de jaarlijkse 4 mei ceremonie bij het Internationale Homomonument niet zoals gebruikelijk door kan gaan. Maar dat betekent niet dat we ophouden met onze al 26 jaar oude traditie om te gedenken en stil te staan bij het onrecht in deze wereld.

Het blijft, ook onder de huidige omstandigheden, van belang te getuigen van het bijzondere van de 75 jaar Vrijheid die wij hier in Nederland meemaken.

Nu een fysieke ceremonie bij het Monument niet mogelijk is heeft de stichting Internationaal Homomonument voor een digitale ceremonie gekozen, om op deze wijze toch de mensen die dit jaar genodigd waren om te spreken, hun verhaal te laten doen middels een video opname.

Het is bijzonder om te zien hoeveel moeite er door deze sprekers is genomen om het verhaal van 75 Jaar Vrijheid te vertellen.

Frans Leidelmeijer bijvoorbeeld, die als spreker symbolisch het begin van de 75 jaarsperiode vertegenwoordigt, heeft zijn gehele entourage op zijn verhaal afgestemd. Frans geeft aan:

Het schilderij op de ezel op de achtergrond  heb ik bewust gekozen omdat het in Bandung is geschilderd door de Nederlandse schilder Ries Mulder (1909-1973), die van 1940-1946 in Indië verbleef en daar als kunstschilder werkte. Tijdens de oorlog  heeft hij ook in het Jappen kamp gezeten. In 1948  kreeg hij de opdracht van de Nederlandse regering een kunstopleiding in Bandung op te zetten. Hij gaf les in schilderen en kunstbeschouwing. Zijn Indonesische leerlingen droegen hem op handen en enkele behoren nu tot de top van de Indonesische schilderkunst.

Het schilderij was vroeger van Bep Rietveld, de dochter (van dè Rietveld) die het van Mulder kocht. Bep is in 1938 naar Indië is gegaan en heeft in de oorlog in het Jappenkamp gezeten, waar ze veel portretten van gevangenen heeft gemaakt. Ik zit  aan een eettafel met de bekende zigzagstoelen van Gerrit Rietveld en in de schaal van de  beroemde keramist Geert Lap (1951-2017) is de Indonesische vrucht  papaya te zien. Op het stilleven staat rechts op de voorgrond ook een stuk papaya.’

En zo heeft wethouder Bert van Alphen, van de gemeente De Haag, de moeite genomen zijn bijdrage, een voordracht van het gedicht ‘De Rechtelozen’ van Karel F. van Reijm, op te nemen bij het Homomonument

Het bestuur van de Stichting Internationaal Homomonument Den Haag is blij met de bijdrage van de stichting Vobis, die een lans breekt voor de erkenning van de LHBTI+ personen in het algemeen en binnen hun gemeenschap in het bijzonder.

Het bestuur is de sprekers zeer erkentelijk voor hun getuigenissen en meent dat met de publicatie hiervan een bijdrage te leveren aan de nationale manifestatie van 75 Jaar Vrijheid.